user_mobilelogo

 

Onze leerlingen van het tweede tot en met het zesde leerjaar hebben vandaag kunnen proeven van het LIST-project. LIST staat voor Leesinterventie voor Scholen met een Totaalaanpak. Maar voor kinderen betekent LIST: Lezen is Top! Het gaat erom dat kinderen gemotiveerde lezers worden.

De leerlingen worden aan de hand van leesvaardigheidstesten in groepen geplaatst. Daarna worden ze klasoverschrijdend ingedeeld in groepen: RALFI-lezen, HOMMEL-lezen of stillezen. RALFI-lezers lezen onder begeleiding van een leerkracht. De hommellezers lezen luidop per twee in hetzelfde boekje. De stillezers lezen individueel in stilte. 

 

l1

 

Vloeiend lezen bereiken we in dit project door de leerlingen dagelijks 30 minuten in kwalitatieve en attractieve boeken te laten lezen. Deze boeken kiezen de kinderen zelf in onze nieuwe schoolbibliotheek.

 

l2

 

De leerkrachten ondersteunen de kinderen bij dit keuzeproces en bij het ontwikkelen van een eigen leesvoorkeur. Dit gebeurt door het geven van minilesjes (2x per week) waar er aan boekkeuze, boekreclame,… wordt gedaan. Elk boek wordt door de leerlingen beoordeeld. De boektoppers worden in de klassen opgehangen zodat alle leerlingen inspiratie kunnen opdoen voor hun volgende boekenkeuze.

 

l3